JAK NA PLOCHÉ BŘÍŠKO – 4. Život je pohyb

Čti dále Skrýt popis kategorie

Po týdenní pauze jsme zpět a tentokrát se spolu podíváme na to, jak je to s pohybem v našich životech. A abychom neodradili hned na začátku všechny rozvážné, kteří si o sobě myslí, že nejsou sportovní typ, a proto tento díl mohou vynechat, máme pro vás dobrou zprávu hned na úvod. Přesně tak, jak říká název dnešního dílu

SAMOTNÝ ŽIVOT JE POHYB!

Zamysleli jste se někdy nad tím, že naše těla jedou nepřetržitou službu? Každý nádech a výdech, každý pohled či jen zaostření zraku na nějaký předmět, dokonce každá myšlenka automaticky vyvolává pohyb v našem těle a zapojení různých částí našeho těla tak, aby fungovaly jako naprosto dokonalý mechanismus. Dokonce i celou noc, zatímco my spíme, naše těla fungují dál. A proto i přes výbornou večeři se ráno opět probouzíme s hladem.

Ještě stále nevěříte, že jste neustále v pohybu? Tak se na to podívejme ještě blíže.

Věděli jste, že…?

Jak můžeme vidět, pohyb je nedílnou součástí našeho života a nic s tím neuděláme. Dříve se lidé hýbali tak nějak více přirozeně. Díky absenci aut, výtahů a jiných moderních vymožeností, více chodili pěšky do práce, do školy, na nákupy, do schodů. Také mnohem více pracovali venku na zahrádce či na poli, protože v obchodech zdaleka nebylo dostupné všechno a kdykoli. Modernizováním společnosti o tento přirozený pohyb lidé přicházejí. A protože naše těla potřebují ke správnému fungování být neustále v pohybu, nezbývá nám než si hledat nějakou další fyzickou aktivitu, která nám toto vynahradí.

A už je takovou naší malou mantrou – každý jsme jiný! Platí to neodmyslitelně i zde. Dobrá zpráva je, že pro každého se najde nějaký vhodný pohyb, cvičení či aktivita. Fyzickou aktivitu byste nikdy neměli provádět z pocitu viny nebo povinnosti. Naopak, je vhodné si najít aktivitu přiměřenou a odpovídající Vašemu zdravotnímu stavu a životnímu stylu. A pochopitelně, pokud se člověk na něco těší a dělá to s radostí, efekt má úplně jiné rozměry. Je tedy jedno, zda zvolíte procházky přírodou, jízdu na kole, cvičení v posilovně nebo třeba plavání. Pokud se na to vše těšíte, máte už z poloviny vyhráno.

A abychom ale úplně nezapomněli na všechno to jídlo, které je pro ploché bříško a zdraví celého našeho těla tolik důležité, dáme si teď takovou potravinovou vsuvku. Ač to pro mnohé může znít dosti nepravděpodobně, jídlo dokáže dosti ovlivnit i výsledky cvičení.

Fyzická aktivita spouští v našem těle mnoho procesů – např. toužebné spalování kalorií, rozproudí krev a lymfu, zrychluje metabolismu…V našich dokonalých tělech zkrátka každá akce vytváří reakci.

Sestavit univerzální jídelníček před a po cvičení je dosti nadlidským úkolem úplně stejně jako u jídelníčku klasického. Nicméně se můžeme spolu podívat na pár tipů, jak ovlivnit výsledky vámi vynaloženého úsilí ve váš prospěch.

Před cvičením

Je zcela mylné se domnívat, že pokud budeme cvičit tzv. na lačno, zvýšíme tím efekt, kterého chceme dosáhnout. Je velmi důležité poskytnout tělu dobrý základ, aby mělo z čeho čerpat energii a během fyzické aktivity nehladovělo. Jídlo před ovlivňuje také doba, kdy si jdete zacvičit. Všeobecně by se mělo jednat o jídlo lehce stravitelné, které vám nebude dlouho ležet v žaludku, obzvláště pokud se jedná o jedno z hlavních jídel dne. Najíst byste se měli 1–2 hodiny před cvičení.

Před cvičením je dobré dopřát tělu kvalitní sacharidy, které jsou skvělým zdrojem energie a nebudete je trávit příliš dlouho. Můžete sáhnout např. po banánu s jogurtem či rýžové kaši s jablkem.

Pokud tedy patříte k těm, kteří si potřebují jít zaběhat okamžitě, jak vyskočí z postele nebo zkrátka mají čas jen, když ještě zbytek rodiny spí, začněte den alespoň ovocným smoothie nebo ovocným jogurtem.

Rozhodně nedoporučujeme dát si před cvičením tučné jídlo. Déle je trávíme a při cvičení byste se necítili komfortně.

Pokud naopak chcete při cvičení zatočit s vlastní zásobou tuků, určitě se zaměřte na zeleninu a kvalitní bílkoviny a dopřejte tělu dostatečný časový odstup, aby mělo čas zpracovat přijatou energii a připravit se k výkonu.

Během cvičení

Je velmi důležité obzvláště při fyzickém výkonu hlídat si dostatečný přísun tekutin.

Během cvičení však můžete přijímat i energii. Zhruba po půl hodině cvičení si můžete dopřát krátkou pauzu a dát si mléčný proteinový nápoj. Vaše tělo v tento moment využije energii získanou z nápoje naprosto dokonale.

***TIANDE TIP PRO VÁS

Vyzkoušejte naši řadu Proteinových koktejl-mixů od TianDe. Jsou skvělými pomocníky na cestě ke zdraví a štíhlé linii a každý z nich vám přinese ještě něco navíc.

Po cvičení

Jídlo po cvičení je velmi důležité pro regeneraci svalů a doplnění energie. Nijak zvlášť to neoddalujte, ideálně do hodiny sáhněte po kvalitních bílkovinách a složených sacharidech, abyste vašemu tělu dopřáli vše potřebné k rychlé regeneraci. Čím déle budete jídlo odkládat, tím déle pak tělu může trvat regenerace svalů a hrozí, že se nebudete na druhý den schopni ani hnout. Pokud sportujete až večer, nezapomeňte i tak si dát nějakou lehkou večeři např. těstovinový salát s tuňákem a zeleninou. Naprostou samozřejmostí se rozumí opět přijmout dostatek tekutin, na který nesmíme zapomínat během celého dne.

!!!Jestliže však po výkonu budete plní šťastných dojmů a radosti z odvedené práce a zamíříte rovnou na řádnou oslavu svého vítězství do cukrárny na kávičku s větrníkem, který si přece zasloužíte, pak vězte, že pro své tělo i svůj dobrý pocit uděláte lépe, pokud se ještě jednou zamyslíte nad odstavcem výše a oslavu pro tentokrát vynecháte. Vytoužený efekt na sebe nenechá dlouho čekat. Všechna ta námaha nebude přetransformována jen na můžu si dát kus dortu, protože jsem právě uběhla minimálně půlmaratón, ale vaše tělo ji ocení, pokud celý proces dotáhnete až do úplného konce správným jídlem a výsledky na sebe nedají dlouho čekat, protože to přece jen děláte pro sebe!!!

Teď už nám snad věříte, že samotný život je pohyb a naopak, že i pohyb dokážeme ovlivnit z kuchyně. Pokud patříte mezi lidi, kterým pohyb nevadí, ale ještě si nenašli ten správný pro sebe, zveme vás opět za týden na další díl, kde se zaměříme na konkrétní druhy cvičení a jejich výhody pro vás.

Mějte se krásně a usmívejte se, při každém úsměvu zapojíte 17 obličejových svalů 😊!

 

V edici Získej ploché bříško najdete také:

1. díl Proč to vypadá jako věda

2. díl Kuchyň jako startovací dráha

3. díl Chyťte denní režim za pačesy a už nepouštějte